onsdag 2 juni 2010

Försnack



Om drygt en vecka börjar fotbolls-VM i Sydafrika. Detta VM är historiskt eftersom det är första gången det spelas på den afrikanska kontinenten. Med landets historia i åtanke känns det extra bra att det är just Sydafrika som står som värdnation. Det är förmodligen även ett av få afrikanska länder som kan ro hem en sådant stort arrangemang som VM i fotboll.

Bafana Bafana har endast en fotbollsframgång och det är guldet i Afrikanska Cupen på hemmaplan 1996. Det är ett guld jag har starka minnen ifrån eftersom jag befann mig i New Orleans när finalen spelades och försökte förklara soccer för ett gäng jänkare. Kan Sydafrika gå hela vägen i ett VM? Nja, de har visat bra form innan mästerskapen men att gå hela vägen har jag svårt att tro de klarar av. Jag kommer hålla en extra tumme för värdnationen, dels för att de förtjänar det men också för att det bidrar till stämningen i turneringen om de är kvar länge.

Som vanligt kommer jag följa de afrikanska lagen noggrant. I år har två av länderna, Nigeria och Elfenbenskusten, svenska tränare vilket gör att media här kommer lägga extra fokus på dom. "Svennis" och Lagerbäck har lite olika förutsättningar att jobba med och det ska bli oerhört intressant att se vem som drar längsta strået. "Svennis" har det på pappret starkaste laget men jag tror Lagerbäcks trygghetstänk kan lyfta Nigeria.

Låt oss hoppas på en härlig turnering med bra stämning och tryck från läktarna, positiv och offensiv fotboll och en frånvaro av huliganer. Och naturligtvis en efterlängtad framgång för något eller några av de afrikanska lagen - Sydafrika, Elfenbenskusten, Ghana, Nigeria, Kamerun eller Algeriet.

1 kommentar:

Georgia sa...

...let me hope and wish for your last comment on no violence in the pitch and yes we will enjoy a wonderful art of international football, all teams united and playing fair! Cheers!