fredag 11 juni 2010

Bafana Bafana

Det är dags för Vuvuzelan att göra sig hörd (och som vi kommer höra den de närmsta veckorna). Om några timmar så smäller det. Afrika mot Centralamerika. Sydafrika mot Mexiko. Sydafrikanerna får en svår men stimulerande uppgift. Mexiko är mycket bra men ingen omöjlig uppgift. Jag gillar centralamerikanerna men idag hoppas jag med hela mitt hjärta att Sydafrika vinner och att turneringen får den energin som kommer göra detta till en av de mer minnesvärda världsmästerskapen.

En av Sveriges bäste sportjournalister, Simon Bank, skriver en krönika om att detta kan vara ett av de viktigaste mästerskapen någonsin. Jag håller med.

Ikväll spelas även Frankrike och Uruguay och även det är en mycket intressant match. Frankrike kryllar av stjärnor som på senare år dock inte övertygat i landslaget. Personligen kan jag tycka Frankrike stundtals är urusla (om man har spelarmaterialet i åtanke) men får de en bra start kan de nog rulla på ganska bra för fransoserna. Uruguay har bl.a. Diego Forlan och han kommer säkerligen ha en huvudroll ikväll och under resten av gruppspelet, ja kaske ännu längre i turneringen...

Nu kör vi!

1 kommentar:

Anonym sa...

Sydafrika kommer lätt att vinna idag!Puss B-girl ;-)