söndag 16 november 2008

Zidane


9 juli 2006. VM-final i fotboll mellan Italien och Frankrike. Två personer kom att ha huvudrollen i denna final. Marco Materazzi vs Zinedine Zidane. När krutröken lagt sig och matchen var över stod Materazzi och hans italien som segrare. De var värdiga vinnare. Fotboll handlar om att vinna matcher och de vann den viktigaste matchen - den sista. Det är dock inte mästarna jag tänker på när jag minns denna matchen. Jag minns istället "händelsen" och att det var världens vackraste spelares avsked. Zinedine Zidane - fotbollsdansören från La Castellane i Marseille.

Jag är emot våld. Inte minst på en fotbollsplan. Men när fotbollsdansören först sätter en briljant straff för att senare skalla busen Materazzi och bli utvisad, kan jag inte annat än se det som ett grandiost avslut på en stor fotbollsartist karriär. Briljans och galenskap i samma match. Hjälte och syndabock.

Jag kan varmt rekommendera dokumentärfilmen Zidane: A 21st Century Portrait. Kameran fokuserar enbart på honom under en hel match. Real Madrid vs Villareal. Under dokumentären får man chans att se världens bästa fotbollsspelare i aktion på nära håll.

Hur slutar filmen/matchen? Zinedine blir naturligvis utvisad...

Inga kommentarer: