måndag 3 november 2008

Halal-TV

Ikväll sänds i SVT ett redan omtalat och omdebatterat program kallat Halal-TV. Jag kommer inte titta ikväll utan kommer istället befinna mig på Söderstadion för att se Bajen knäppa Malmö FF på näsan. Men programmet går säkert i repris så jag får nog chans att ta del av innehållet vid ett senare tillfälle.

Det som intresserar mig mest angående programmet är alla kommentarer och den kritik som framförts - innan någon sett ett avsnitt! Varför inte luta sig tillbaka i TV-soffan och se ett eller två avsnitt innan man plockar fram motorsågen? Kanske är programmet skit? I såna fall bestämmer jag mig det efter att ha sett det...precis som jag avgör efter matchen ikväll om den var dålig eller bra...

Det talas väldigt ofta i media om att islam som religion ska kunna kritiseras och granskas. Javisst! Bra så. Men hur ska islam kunna granskas och kritiseras när den så sällan får komma till tals (i väst)? Att tre unga muslimska kvinnor med uttalad tro kommer till tals är väl bara bra för en framtida debatt om islam?

Inga kommentarer: