tisdag 14 december 2010

Terminologi

När man läser på islamfientliga/främlingsfientliga bloggar och sajter stöter man ofta på uttrycket taqqiya. På de nämnda sajterna används ofta begreppet taqqiya med meningen att muslimer, enligt islam, har rätt att ljuga om sin religion, för att kunna sprida läran och slutligen...ta över Sverige (och världen).

Enkelt förklarat är taqqiya ett begrepp bland främst shiamuslimer. Det innebär att muslimer i en situation av fara kan dölja det faktum att de är muslimer eller (i en fientlig sunnimiljö) att de är shiamuslimer.Denna tradition är inte vanlig inom sunnitisk islam utan främst en tradition inom shia (huruvida det är vanligt inom shiaislam idag får de som är mer kunniga om den tolkningen av islam uttala sig om). Genom att begreppet används så felaktigt av "de främlingsfientliga" så spelar det ingen roll vad muslimer, eller ateister med muslimsk bakgrund, säger: Taqqiya, skriker de dåligt pålästa hetsarna och i och med det så dör debatten. Att den muslimska terrorism som gjort sig till känna i väst har sina rötter inom sunnitisk islam verkar de inte ha en susning om, alternativt struntar i.

Det är för mig väldigt märkligt att man kan vara så besatt av muslimer och islam som många av dessa verkar vara. Om de nu har en sånt intresse av religion borde de kunna läsa på mer om terminologin inom islam. Att vända sig till någon islamfientlig sajt på engelska är enligt mig inte ett seriöst sätt att söka information om religionen på. Att fritt kunna debattera och kritisera religion är för mig en självklarhet. Men hur tänker sig dessa hetsare att muslimer ska ställa upp på diskussion och debatt när de i samma veva anklagas för att syssla med så kallad taqqiya, dvs lögn enligt populistisk extremhöger?

Nu är min blogg inte en apologetisk röst för islam eller någon annan religion utan främst en ventil för mina intressen såsom afrobeat, fotboll och Afrika. Ibland känner jag mig dock mörkrädd över, inte så mycket det hat utan snarare de kunskapsluckor om islam som gör sig till känna på de märkliga bloggar och sajter som ägnar sig åt konstant islam-bashing.

Inga kommentarer: