lördag 19 december 2009

Soul Power 74



(Jag tackar bloggaren Svarten för att han uppmärksammade mig på denna dokumentär.)

Soul Power är en film om den musikfestival som arrangerades i samband med Muhammad Alis klassika tungviktsmöte mot George Foreman - The Rumble in the Jungle. Själva fajten finns dokumenterad i en annan bra film som heter When We Were Kings.

För den som är intresserad av att veta mer om Muhammad Ali, och kanske få en mer alternativ bild av The Champ, rekommenderas boken Ghost of Manila (författad av Mark Kram). Den bryter av något mot den kanoniserade officiella hjältebilden av Ali. Här får vi veta mer om hans kontakter med Nation of Islam och framförallt om hur han lyckades vända den svarta befolkningen i USA emot sin ärkerival Joe Frazier. Oftast använde han ett språk mot Frazier som hade obehagliga (rasistiska) undertoner. Frazier beskrevs av Ali som en gorilla och en Uncle Tom.

I dokumentären Thrilla in Manila kan man se hur sårad Joe Frazier blev av Alis hetsande och hur bitter han är gentemot honom fortfarande (den legendariska fajten Thrilla in Manila utspelade sig 1975).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har alltid diggat Ali men efter att ha sett den dokumentären måste jag säga att mina sympatier rätt kraftigt svängde över till Frazier.

Ibrahim sa...

Jag kan inte annat än hålla med. Det fanns två sidor av Ali - hjälten och skitstöveln.

Frazier är i mina ögon än mer sann hjälte.