måndag 7 april 2008

Memphis, soul och fotboll


Memphis 70 The city's funk and soul in the decade after Otis 1968-1978

För mig är bra fotboll detsamma som soulmusik och afrobeat. Inför en bortamatch laddar jag helst med lite Memphis soul, ibland Chicago soul. Vankas derby kan jag t om plocka fram lite New Orleans funk för att komma i rätt sinnesstämning. När jag såg l'OM ta sig an PSG förra året hade jag proppat min MP3-spelare full med Staxklassiker och en del skön psykedelisk afrobeat från Ghana och Nigeria. På planet ner till Marseille slumrade jag till tonerna av The Soul Children och Bar Kays. Behöver jag säga att den matchen blev en perfekt upplevelse?

Det släpps stora mängder samlingar med obskyr soul, funk och afrobeat numera. Andra letar upp godbitarna åt mig och jag behöver endast surfa på nätet, trycka på "köp" och snart knackar brevbäraren på min dörr med ett paket knastrig soul - levererat med kärlek.

PS: Vissa lag är mer kärlek och soul än andra lag. Jag talar naturligtvis om Bajen och l'OM.

Inga kommentarer: