söndag 6 april 2008

Afrikansk psykedelia


African Scream Contest - Raw & Psychedelic Afro Sounds from Benin & Togo 70s.

Hösten 1998 befann jag mig i Gambia. Under min vistelse där lärde jag känna en god vän till mina kusiner, en ung man vid namn Jacques. Han kom från Togo och var mycket artig och trevlig. Det är än idag den enda person från det lilla landet i Västafrika som jag har träffat personligen.

De senaste åren har det släppts stora mängder av västafrikansk musik från "den gyllene eran" på 1960-1970 talet. Främst från Nigeria, Ghana, Mali, Guinea och Senegal. Giganter inom västafrikansk musikhistoria. Det är därför extra kul och spännande att det nu släppts en samling med psykedelisk afrobeat och rock från just lilla Togo och även grannlandet Benin. Det är tunga rytmer, väsande orglar och gitarrer med wah wah-pedalen i botten. James Brown och Fela Kuti möter Pink Floyd och The Jimi Hendrix Experience.

Det sägs att startskottet för psykedelsik rock och afrobeat i Västafrika var Soul to Soul festivalen 1971 i Accra. Det var säkert en bidragande orsak till framväxten av denna våg av progressiv västafrikansk musik. African Scream Contest är fullproppad av tung afrobeat och rock och är väl värd att leta upp.

Tidiani Koné & Orchestre Poly-Rythmo "Djanfa Magni"

Le Super Borgou de Parakou "Congolaise Benin Ye"

Inga kommentarer: