onsdag 24 oktober 2007

Sant Allah


2004 släppte Youssou N'dour (i mina öron) sitt bästa album - hittills. Den ursprungliga titeln var Sant Allah men den kom att kallas Egypt. Det sägs att skivbolaget uppmanade Youssou N'dour att byta titel för att inte "skrämma" iväg köpare i väst. Ett utomordentligt fegt tilltag i mina ögon. Nu är Egypt inte en sådan långsökt titel som kan tyckas. Youssou har på denna skiva samarbetat med Fathy Salama-orkestern från just Egypten. Idén bakom albumet är att blanda senegalesisk musik med egyptisk. Resultatet är i mina öron fantastiskt. Texterna kretsar kring sufismen i Senegal och dess många marabouter. Youssou går igenom tariqa efter tariqa och känslan av fromhet är ständigt närvarande.

Anledningen att jag skriver om detta album idag är att värma upp inför Youssous nästa skivsläpp om drygt en vecka. Egypt förtjänar även all uppmärksamhet den kan få. Youssou må vara "profet" i sitt eget hemland men skivan fick ett svalt mottagande i Senegal där endast mbalax räknas.

Personligen ser jag albumet som en hyllning till islam i allmänhet och sufism i synnerhet. Egypt är fortfarande, efter tre år, det album jag spelar mest i mitt enkla hem.

"Touba - Daru Salaam"

Inga kommentarer: