söndag 6 juli 2008

En udda helg

Det är söndagkväll och en lite udda helg är över. Bruce Springsteen har skapat masshysteri i stan och det är ganska skönt att cirkusen har åkt vidare. Jag bor nära Ullevi så jag har inte kunnat undgå The Boss. Givetvis fick han högsta betyg i de svenska tidningarna och givetvis var konserterna i Göteborg bättre än på andra ställen på denna jord. Allt är således som det ska vara...är folk glada är även jag det (för det mesta).

Igår var jag på en väldigt kul gambiansk fest ute i Angered. Gled in vid 2-tiden och hem vid 5-tiden...Gambian time. DJn spelade bara bra mbalax och det finns ingen bättre musik. Önskar det vore lättare få tag på mbalax här i Sverige men tyvärr släpps bara de stora namnen här. Det får bli ett besök till Serre Kunda (Gambia) och Dakar (Senegal) i höst-vinter. Kassetter regerar där och det är lite magiskt över det.

4 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Vill hemskt gärna ta del av VART man ska gå om man kommer på besök. Stället som fanns mittemot Nordstan, vid hållplatserna utåt Biskopsgården, liksom stället som fanns vid Vågmästarplatsen nånstans, liksom stället vid... Olskroken tror jag, de lär ha upphört för mååånga år sen, så jag är jättetacksam för uppdatering!

Tänkte mig neråt nån gång i sommar. Kom till Stockholm när det är gambian cultural week så får du ditt lystmäte mbalax! :)

Ibrahim sa...

Det är olika här i GBG. De gamla gambianska svartklubbarna finns tyvärr inte kvar...denna fest var del av Gambiaveckan här i GBG och då är det ofta väldigt skoj. När är det i STHLM? Slutet av juli va?

pärlbesatt sa...

Nä, det var i slutet av juni, nyss alltså. Kanske är det samtidigt inser jag, för jag hörde om nån som inte kunde spela fotboll här för han skulle till just Götet. Mystiskt om det är samtidigt.. Pape Diouf spelade här, men jag gick aldrig på det.

Kommer du hit och tittar på Doudou Ndiaye Rose (på tal om att spela förväntad svart musik... ;))

Ibrahim sa...

Tyvärr missade jag Pape Diouf. Synd.
Ska kolla upp när Doudou spelar. Här i GBG är det mest boogierock som gäller så jag missar mycket.