söndag 15 maj 2011

Djibouti


Har precis kommit hem efter en två veckor lång resa till Djibouti på Afrikas horn. Djibouti är ett litet land. Det finns inte mycket att se och göra men det var ändå en intressant upplevelse. Närheten till länder som Sudan, Somalia och Eritrea har gjort landet till en strategiskt viktig plats och både jänkarna och den franska främlingslegionen är på plats.

Användandet av drogen khat är vanligt och det blev en del nervösa taxifärder med khatpåverkade förare. Till skillnad från de västafrikanska länder jag besökt (Senegal och Gambia) så hörde jag väldigt lite musik när jag promenerade genom staden Djibouti-ville. En promenad genom Banjul eller Dakar är en explosion i färger och ljud. Så är det inte i Djibouti. Stämningen i huvudstaden var dock i gengäld väldigt avslappnad.

Det var en kul och intressant upplevelse att åka till Djibouti och även om jag kanske inte återvänder till landet så är jag glad över att ha varit där.

2 kommentarer:

Sara sa...

Visst är det ett avspänt och intressant land som inte många har varit i.
Jag hann inte se mycket för jag jobba mest under den tid jag var där.

Senegal och Gambia har jag semestrat i och älskar länderna för de påminner delvis om Kap verde öarna där jag bor på en av öarna.
Just nu är vi hem i Sverige för lite hälsovård och hälsa på släkten.

Nu ska jag läsa vidare i din blogg och se vad jag finner för intressant

Anonym sa...

Första gången jag hörde uttrycket "tugga katt" var ang. en elev som alltid var så obeskrivligt trött på måndagarna och en kollega sa; han sitter väl hemma och tuggar katt på helgerna... Och jag såg framför mig den stora mannen starta sin fredagkväll med lilla misse och på söndagkvällen stack bara en liten svanstipp ut ur mungipan. Och tänkte att ja, det är ju klart att man är trött då.

Så blond är alltså jag...
/K.