måndag 15 augusti 2011

Prince, WoW!

Det var en bra WoW-festival i år. Prince var så fantastisk som jag hade hoppats på! Första timmen var han Jimi Hendrix eller Carlos Santana med fokus på gitarr, andra timmen var han Sly Stone med fokus på funk. Mmmm...han var Prince helt enkelt! Inledningen med 1999 var överjävligt bra. Merparten av materialet tog han just från 1999 och Purple Rain. Det gjorde han rätt i.

Jag har sett Prince 1987, 1988 och nu 2011. Det går naturligtvis inte att jämföra konserten i fredags med de jag såg i slutet av 80-talet. Mer än 20 år har gått (under Prince konserter 87 och 88 hade jag en märklig blandning av hockeyfrilla och afrofrisyr, trots det var jag nog coolare då än vad jag är idag...). Jag kommer dock ihåg exakt vilka låtar han lirade då och att jag blev lika berörd under "Purple Rain" som jag blev i fredags.

Bäst: "1999", "Cool" (gammal The Time-rökare), "Controversy"...och naturligtvis "Purple Rain".

DN
Expressen
Aftonbladet

2 kommentarer:

Jonas sa...

Det var magiskt! "Delirious" tyckte nog jag var höjdpunkten, har aldrig varit i en äkta baptistkyrka men det var så nära man kan komma. Enorm konsert!

Ibrahim sa...

Jonas: Delirious ja! Kul att han körde en del från 1999-skivan.