måndag 28 mars 2011

Zlatan och Allsvenskan


Under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet bodde jag i Malmö. Det var en trevlig period av mitt liv och jag har fortfarande varma känslor inför staden Malmö. Jag gick en hel del på fotboll trots att mitt hjärta då som nu bultar grönt och vitt (jag fick en del skit för det vill jag minnas...). En av de matcher jag minns mest är MFF mot AIK i premiären av Allsvenskan 2001. Zlatan Ibrahimovic hade stor show, hängde två kassar och slog igenom på allvar. Några matcher senare var han såld till Ajax i Amsterdam. Nu i efterhand är jag mycket glad att jag svalde stoltheten och gick och såg några MFF-matcher trots att jag inte hejar på laget. Att ha fått se Zlatan slå igenom är något jag kommer bära med mig länge. Zlatans insatser i Malmö FF den våren bleknar naturligtvis i jämförelse med vad som hände på Söderstadion den 21 oktober 2001...

Läser i Sydsvenskan att Zlatan på presskonferensen igår (inför Sverige-Moldavien) tycks ha glömt att han lirat i Allsvenskan...Det känns som ganska så typiskt Ibra. Arrogant och nonchalant på samma gång. Det är därför vi gillar honom.

Inga kommentarer: