tisdag 19 oktober 2010

Afrocubism och salaam


Lyssnar på "Jarabi" från albumet Afrocubism. Det är en klassisk mandinka-låt som här får en malisk kubansk klädnad. Oerhört bra och något jag behövde höra i dessa kalla tider. Jarabi betyder förövrigt passion på mandinka.

Det var tänkt att projektet Afrocubism skulle ge frukt redan för drygt 14 år sen men resultatet blev istället Buena Vista Social Club. Det finns olika versioner varför det ursprungliga projektet (ett musikaliskt möte mellan Kuba och Mali)  inte blev av men som de flesta vet blev Buena Vista en dundersuccé - så initiativtagarna bakom projektet är nog ganska nöjda trots allt.

När jag lyssnar på Afrocubism så far mina tankar omkring. Jag funderar kring integration, mångfald och "multikulturalism". Afrocubism är just ett möte mellan två olika kulturer, två helt olika musikstilar - röster på mandinka blandas med röster på kubansk spanska. Jag tänker att det är lite av ett tema på min blogg - möten.

Jag funderar kring islam. Mali är ett muslimskt land och musikerna från det västafrikanska landet som deltar på Afrocubism bär muslimska namn  såsom de stavas och uttalas i Västafrika. Jag tänker på den fantastiska musik som jag hört under mina resor i Gambia och Senegal. Musik och sång som berättat om svunna tider, om sufism, om medmänsklighet, om salaam, om respekten för de äldre, om att värna om de svaga i samhället och om gästvänlighet...

Tack...Abaraka!

Inga kommentarer: