torsdag 23 september 2010

Betnér om integration

Jag har hört många säga att de förstår att SD får framgångar eftersom vi inte pratar om integration. Jag hade tänkt skriva ett inlägg om det men såg att komikern Magnus Betnér hade skrivit en bra text om diskussionen kring integration. Läs här.

Mina tankar kring integration kretsar kring det Betnér skriver om i texten. Integration diskuteras men de åtgärder som blir resultatet av diskussionerna kanske inte har varit så bra. Vi kan samtidigt inte sitta och vänta på att politikerna ska fixa och lösa allt åt oss. Var och en har sitt ansvar att få samhället att fungera. Inte minst vad gäller integrationen. Det politikerna kan göra är att skaffa förutsättningar (infrastruktur, jobb, bra välfärd osv) för möten och integration. Sen är det upp till oss att få det att funka. Med oss menar jag alla.

Sverige är just nu lite skakat efter SDs framgångar och den oreda det skapat inom politiken. När krutröken har lagt sig är det viktigt att vi inte lutar oss tillbaka, slår på Idol eller Let's Dance på TVn, och tror att politikerna kommer lösa allt. Vi alla som är för ett mångkulturellt Sverige måste agera nu, annars finns risken att SD blir ett ständigt inslag i svensk politik.

2 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Tack så hemskt mycket för länken. Så bra skrivet och sååå välkommet. Det gjorde min dag, och det var ju bra, eftersom det också var min födelsedag.. :)

Ibrahim sa...

Jag önskar dig grattis på födelsedagen om än något sent :-)