fredag 27 augusti 2010

Fotbollssnack

Det börjar bli tröttsamt att följa med i dokusåpan kring Sveriges enda superstjärna i fotboll - Zlatan Ibrahimovic. Personligen är jag av den åsikten att han gör helt rätt i att gå till Milan, om han nu väljer att göra det. Jag ska erkänna att jag börjar bli trött på Barcelona och spansk fotboll (nu svär jag i kyrkan) och det känns som att Zlatan passar in mer i italienska ligan. I Barcelona riskerar han även att försvinna i mängden av alla stjärnor medan han i Milan kan få en roll lik den han hade i Inter. Det tråkiga med Milan är att klubben ägs av clownen Berlusconi...

När jag ändå skriver om italiensk fotboll så kan jag inget annat än att lyfta på hatten för de supportrar till Napoli som reste till Borås för matchen mot Elfsborg. Det var imponerande att höra deras sång och att se att de var så många. Svensk supporterkultur är bra men vi har en bit kvar innan vi kommer upp på den nivå som supportrarna till lag som Napoli eller Olympique de Marseille ligger på (jämförelsen är dock något orättvis med tanke på den stora skara supportrar dessa klubbar har, men ändå...).

I mitt fotbollshjärta huserar Hammarby. Det finns dock plats för ett lag till och det är just Olympique de Marseille. Det sydfranska laget har startat ligan dåligt med två förluster och endast en vinst. Som regerande franska mästare kommer de dock att spela Champions League under hösten och kanske är det dags för l'OM att ta klivet upp bland de stora och återigen bli ett europeiskt topplag. I sin grupp har de Chelsea, Spartak Moska och MSK Zilina från Slovakien. Matchen mot Chelsea kommer bli extra känsloladdad för där spelar Didier Drogba som är en ikon bland Marseilles supportrar. Det var i Marseille ivorianen slog igenom innan han flyttade till London och Chelsea. Jag kikar just nu på möjligheten att åka ner till Marseille för matchen mot London-laget. Matchen spelas i december.

Hösten blir oerhört spännande för oss som följer Hammarby. Laget ligger tre poäng från kvalplats till Allsvenskan (dock har Syrianska en match mindre spelad) och ska även spela semifinal i Svenska Cupen. Finalspel i cupen på Söderstadion och två heta kvalmatcher (mot AIK?) vore en härlig avslutning på denna säsong.

Inga kommentarer: