måndag 30 november 2009

Glögg och El Clásico

Igår la jag mig tillrätta i soffan med en kopp glögg och tog del av El Clásico - Barcelona mot Real Madrid. Jag har sett bättre möten mellan dessa två men vad gjorde det när Ibracadabrah gjorde mål. Trots att jag inte hejar på Malmö FF kan jag känna en stor glädje att ha fått se Zlatan i en del matcher han gjorde i den himmelsblå tröjan (jag bodde några år i Malmö och gick och såg på MFF för att stilla min fotbollsabstinens). Speciellt kul var det när han gjorde sin allsvenska debut mot Gnaget 2001 och satte två bollar. Då var jag på plats på Malmö Stadion. Det är ganska otroligt att pågen från Rosengård i Malmö nu spelar på de största arenorna världen över.

Ibland önskar jag att jag hade valt att börja heja på lag som Barcelona. Lag med vinnarkultur och som regelbundet tar guld i liga och cuper. Men så funkar inte kärleken till fotbollen - inte för mig och inte för många andra supportrar. De lag som jag valde att heja på är Hammarby och Olympique de Marseille. De sistnämnda är förvisso ett storlag men det var längesedan de vann nu. De förstnämndas "vinnarkultur" ska vi inte tala om...

l'OM spelade även dom i helgen men som för att understryka ovannämnda tankegångar så förlorade dom borta mot Lens och tappade viktiga poäng i kampen om guldet...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ojojoj... du skulle hört svärandet här när Real förlorade. Såväl maken som sextonåriga dottern (min, inte hans) är stora Real-fans och pestade nåt om nån Karim som skulle varit där och annat jag inte begrep.

Skrev kommentaren mest för att nämna att maken älskade Malmö FF redan långt innan han lämnade Senegal för flera decennier sen. Det var nåt med namnet och några spelare han hade sett på teve...

vajl

Ibrahim sa...

Intressant att han började heja på Malmö FF i Senegal. Det är lite häftigt. Nu tror mina MFF-vänner iofs att di himmelsblå är ett världslag...men så är ju inte fallet direkt.