tisdag 28 april 2009

Malaria

Den 25 april var det World Malaria Day. Kampen mot malaria är i full gång! Inte minst Afrika är drabbat av denna dödliga sjukdom som tar uppemot 1 miljon liv varje år, de flesta barn.

Malaria är även en sjukdom som har drabbat min närmaste familj vid ett tillfälle. Jag brukar inte vara så personlig på min blogg men det känns rätt att här nämna lilla Famara - min bror som gick bort i malaria för ett antal år sedan. Min familj är dock inte unik i att drabbas av malaria. När jag 1998 besökte Senegals huvudstad Dakar spenderade jag många kvällar med grannarna till mina kusiner i bostadsområdet S.I.C.A.P. Karak. En morgon dök inte en av grannarna upp, han hade under natten drabbats av malaria. Han avled senare under dagen. Denna händelse symboliserar för mig skillnaden mellan livet i Afrika och livet i Sverige. Situationen för min familj i Gambia och Senegal i kontrast mot situationen för mig här i välmående Sverige. Det är en skarp orättvisa.

Låt oss hoppas att vi kan utrota malariasmittan inom en överskådlig framtid. Det är fullt möjligt - om vi bara hjälps åt.

Abaraka

Inga kommentarer: